Societatea Sociologilor din România a luat cunoştinţă de ,,Ordinul Ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului privind unele măsuri de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare”, publicat în Monitorul Oficial de vineri, 7 septembrie 2012, pp. 3-16, şi de noul ,,Ordin privind aprobarea componenţei nominale a comisiilor de analiză a contestaţiilor, pentru contestaţiile formulate împotriva deciziilor Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare”, publicat în Monitorul Oficial de miercuri, 12 septembrie 2012, pp. 1-9.
Vă mulţumim şi suntem gata să vă felicităm pentru acele conţinuturi pozitive referitoare la componenţa şi funcţionarea noului CNATDCU!
Totodată, vă rugăm să ţineţi seama şi de observaţiile, sugestiile şi propunerile pe care dorim să le facem mai jos cu privire la noua componenţă a comisiei CNATDCU din domeniile noastre de specialitate , inclusiv cu privire la noile comisii de rezolvare a contestaţiilor:
1. Prin adresa nr. 47926/29.06.2012 solicitaţi instituţiilor de învăţământ superior şi doamnelor/domnilor Rectori să transmită propuneri de specialişti ,,pentru numirea ca membri în Comisiile de specialitate”. Menţionaţi că aceşti specialişti ,,trebuie să fie profesori universitari, titulari la instituţia Dvs., ce au calitatea de conducători de doctorat”[…].
Drept rezultat, constatăm că aţi numit în Comisia de ,,Sociologie, ştiinţe politice şi administrative” nu doar profesori universitari, aşa cum aţi precizat, ci şi conferenţiari universitari. Apreciem că se impun corecturi din raţiuni de consecvenţă decizională.
2. Noii membri ai Comisiilor CNATDCU vor valida dosare de concurs/ teze de doctorat şi vor acorda, în calitate de experţi, abilitarea conducerii de doctorat. Întrebarea este următoarea: cum vor abilita ei noii conducători de doctorat, dacă unii dintre ei nu îndeplinesc condiţiile de abilitare? Apreciem, din nou, că se impun corecturi din raţiuni de consecvenţă decizională.
3. Cum vă explicaţi faptul că unul dintre foştii membri ai Comisiei de ,,Sociologie, ştiinţe politice şi administrative”, care nu a participat NICIODATĂ la şedinţele comisiei, a ajuns să fie numit vicepreşedinte în noua comisie? Ce criteriu de selecţie a fost aplicat?
4. Există o evidentă ignorare a performanţelor comunităţilor ştiinţifice din universităţi, ajungându-se la o cronică sub-reprezentare a marilor universităţi în CNATDCU si la o supra-reprezentare a celor fără tradiţie de cercetare în domeniile noastre de specialitate.
In timp ce în Comisia anterioară erau reprezentate toate departamentele şi facultăţile din universităţile de cercetare avansată şi educaţie (UB, UBB, UAIC), în comisia actuală nu este niciun reprezentant al departamentelor de sociologie de la UB, UBB, UAIC, de la Departamentul de Asistenţă Socială din UB, de la Facultatea de Ştiinţe Politice si Administrative din UBB (3 departamente), de la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării din UB. Circa 1/3 dintre membrii comisiei noastre sunt de la SNSPA, cărora li se adaugă reprezentanţi din universităţi fără tradiţie de cercetare in domeniile noastre de specialitate, precum Universitatea din Oradea si Universitatea din Târgu Jiu. Cele mai bune departamente şi Facultăți de Sociologie şi Asistenţă Socială din ţară, apreciate de comunităţile științifice pe baza publicaţiilor, nu au niciun reprezentant în Consiliul CNATDCU şi în comisia de specialitate, fapt fără precedent în istoria respectivelor departamente şi facultăţi. In schimb, constatăm că în cadrul procesului de selecţie a noilor membri CNATDCU a contat frecvenţa apariţiilor pe canalele anumitor televiziuni, apartenenţa la Comisia de etică a ANCS, asocierea cu lideri politici din coaliţia de guvernare etc. .
5. Mandatul membrilor comisiilor CNATDCU precedente era de 4 ani şi urma unei lungi succesiuni de mandate de 4 ani respectate de toate guvernările anterioare, inclusiv de fostul ministru Daniel Funeriu. Acesta a fost aproximativ un an ministru cu comisii „moştenite” de la guvernările anterioare.
Dvs. aţi intervenit şi aţi întrerupt mandatul membrilor CNATDCU la 1 an şi 3 luni. Ne întrebăm care ar fi explicaţia acestei opţiuni normative şi poate primim un răspuns.
6. Considerăm nefirească eliminarea completă a membrilor CNATDCU din străinătate. Aceştia erau un real mijloc de racordare şi de raportare a Comisiei la criteriile universităţilor din spaţiul occidental, mai ales european, căruia ii aparţinem, nu-i aşa?
7. Au fost ignorate unele, cele mai multe, propuneri ale facultăţilor şi universităţilor, dar au fost incluse in comisie persoane care nu erau propuse oficial de acestea. Ne întrebăm şi vă întrebăm: ce criterii au fost aplicate?
În temeiul celor de mai sus, solicităm modificarea şi completarea Comisiei de ,,Sociologie, ştiinţe politice şi administrative” cu noi membri: sociologi, asistenţi sociali şi specialişti – profesori universitari – în științe politice/administrative din universităţile de cercetare avansată şi educaţie. Numai astfel comisia ar deveni reprezentativă şi respectată, ceea ce vă doriţi şi Dumneavoastră.
Cu respect şi încredere în rezolvarea solicitărilor formulate,
Prof. univ. dr. Nicu GAVRILUŢĂ,
Preşedintele Societăţii Sociologilor din România,
Decanul Facultăţii de Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice,
Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza”, din Iaşi
Lasă un răspuns